Bel direct

Medical taping

Het medical taping concept

Medical Taping Concept werd in de jaren zeventig ontwikkeld in Japan en Korea. In deze periode werden daar tapemethoden met elastische tape ontwikkeld die de bewegingsleer (kinesiologie) en de kennis over de spieractiviteit in het menselijk lichaam als uitgangspunt namen. De grondleggers van Medical Taping waren er zich namelijk van bewust dat beweging en spieractiviteit onmisbare factoren zijn bij het genezen en voorkomen van lichamelijke problemen.

De achterliggende gedachte hierbij is dat spieren niet alleen invloed hebben op de bewegingen van het lichaam, maar bijvoorbeeld ook de bloedsomloop, het lymfestelsel en de lichaamstemperatuur beïnvloeden. Als de spieren niet goed werken, kan dat dus resulteren in uiteenlopende klachten en symptomen. Wanneer de niet goed functionerende spieren echter ondersteund worden met deze speciale elastische tape, zal dat het zelf herstellend vermogen van het lichaam stimuleren.

Medical taping is uiterst effectief, pijnvrij en veilig.

Bij de juiste toepassing ervaart de patiënt gedurende de behandeling al direct verschil.

In het praktijkveld wordt de tape als extra interventie toegepast om sneller tot een resultaat te komen. De patiënt/sporter geneest niet sneller, maar het weefsel kan beter regenereren doordat enkele processen in het lichaam ondersteund of geactiveerd worden. De tape kan dus blokkades die het herstelproces vertragen, verminderen dan wel oplossen.

Wanneer medical taping

• (Na)behandeling van blessures aan het bewegingsapparaat, zoals rug- en schouderklachten, maar ook knie- en kuitklachten.
  • Hypotone spieren kun je stimuleren en hypertone spieren inhiberen.
  • Preventief toepassen van CureTape® om spieren en gewrichten bij overbelasting te beschermen.
  • De range of motion verandert direct bij juiste toepassing.
  • Reduceren van ontstekingen.
  • Verminderen van klachten door vloeistofstuwingen zoals oedeem en bloeduitstortingen. Er zijn speciale technieken voor het behandelen van lymfoedeem en hematomen.
  • Correctie van de lichaamshouding of standverandering van een gewricht.
  • Direct invloed op het endogene en analgetisch systeem (pijndemping).
  • Behandeling van problemen ontstaan door overbelasting (zoals RSI, tennis- of golfarm).
  • Bestrijding van (spannings) hoofdpijn en zenuwpijn door beïnvloeding van het zenuwstelsel.
  • Segmentaal, door het gunstige beïnvloeden van organen zoals bij o.a. maagklachten en menstruatieklachten.
  • Verbetering van de propriosensoriek.
  • Beïnvloedt enkele eigenschappen van de fascia  door mechanisch en sensorische stimulatie.

Wanneer niet medical taping

Niet ongevaarlijk bij een acuut letsel, waarbij niet goed/volledig gediagnosticeerd kan worden.

• Niet aan te raden bij koorts.
  • Niet aan te raden over een beschadigde huid.
  • Niet zonder risico bij zwangerschap. Behandelingen zijn voor bepaalde indicaties mogelijk. maar altijd in overleg met de behandelend therapeut.
  • Gevaarlijk bij een trombose, een thrombus zou los kunnen komen.

Maak nu een afspraak